حملات رژیم‌صهیونیستی به رفح درحالی در اوج‌ نگرانی افکارعمومی در جهان آغاز شده که ممکن است این‌حمله، جبهه‌های جدید درگیری در منطقه را باز کند.
کد خبر: ۱۴۴۴۹۹۵
نویسنده سیدمجتبی جلال‌زاده

به گزارش جام‌جم‌آنلاین، در حالی‌که بنیامین نتانیاهو پس از گذشت چهار ماه از آغاز جنگ، معتقد است که شهر رفح در جنوبی‌ترین نقطه باریکه غزه، آخرین پایگاه باقیمانده برای نیروهای حماس است و اعزام نیروی زمینی برای شکست این گروه ضروری می‌نماید، دو مقام مصری و یک دیپلمات غربی روز یکشنبه به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته‌اند که در صورت حمله نظامیان اسرائیلی به رفح، مصر ممکن است معاهده صلح را تعلیق کند.

بر اساس معاهده صلح بین مصر و اسرائیل، تعداد نیروهای نظامی در هر دو طرف مرز به شدت محدود شده است، با این ملاحظه که این شرایط تحت تاثیر پاسخ به تهدیدات امنیتی خاص می‌تواند اصلاح شود. این معاهده سبب شده تا اسرائیل اجازه داشته باشد با خیال راحت ارتش خود را روی تهدیدات دیگر متمرکز کند.

اسرائیل همزمان با جنگ در غزه، تقریباً به طور روزانه نیز با حزب‌الله لبنان درگیر است، ‌مضافا اینکه نیروهای امنیتی خود را تا جای ممکن در کرانه باختری اشغالی مستقر کرده است.

اگر مصر این توافق را باطل اعلام کند، می‌تواند به این معنا باشد که اسرائیل دیگر نمی تواند روی مرزهای جنوبی خود به عنوان منطقه‌ای امن حساب باز کند. بدون شک اعزام نیروهای اسرائیلی در امتداد مرز با مصر، ارتش اسرائیل را به چالش خواهد کشید.

رژیم صهیونیستی که همین حالا نیز توان خود در مهار بحران خودساخته را از دست داده، حالا تحمل گشوده شدن جبهه تازه در مرز مصر و بازگشت به جنگ‌های قدیمی اعراب و اسرائیل را ندارد.

البته اعلام خروج یکطرفه مصر از توافق صلح با اسرائیل برای مصر نیز تبعاتی در بر خواهد داشت. مصر از زمان توافق صلح، میلیاردها دلار کمک نظامی از ایالات متحده دریافت کرده است.

اگر توافق کمپ دیوید باطل اعلام شود، آنگاه می‌تواند بودجه کمک‌های نظامی واشنگتن به قاهره را نیز تحت الشعاع خود قرار دهد. مضافا اینکه اگر مصر بخواهد نیروهای نظامی گسترده‌ای را در شبه جزیره سینا مستقر کند، اقتصاد ریاضتی این کشور را تحت فشار بیشتر قرار خواهد داد.

با این حال افکارعمومی منطقه از دولت‌های هم‌مرز با فلسطین انتژار دارند به فلسطینی‌ها کمک کنند. مردم مصر، اردن و یا عربستان سعودی نمی‌خواهند دولتهای خود را در برابر جنایات اسرائیل منفعل و دست بسته ببینند.

طبیعی است که فشار آپریکا و انگلیس تاکنون مانع از اقدام عملی دولتهای عربی در قبال فلسطین شده اما پیش‌بینی می‌شود عبور نتلنیاهو از خط قرمز حمله به رفح، این رژیم را با واکنش‌های تندتری در جهان عرب روبرو کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها